Infrastruktura towarzysząca budowie EJ

W ramach projektu budowy pierwszej elektrowni jądrowej, na Pomorzu powstanie również infrastruktura towarzysząca– nowa droga krajowa, zmodernizowane i nowe połączenia kolejowe, stacja elektroenergetyczna wraz z siecią przesyłową oraz konstrukcja morska do rozładunku (MOLF – ang. Marine Off-Loading Facility). Inwestycje te są realizowane przez spółki wyspecjalizowane w tego typu zadaniach, czyli: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (droga krajowa), PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (linie kolejowe), PSE S.A. (sieci przesyłowe) i Urząd Morski
w Gdyni (konstrukcja morska do rozładunku – MOLF).

 

Droga krajowa do elektrowni jądrowej

Nowe połączenie zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego w regionie, odciąży drogi lokalne oraz skróci czas podróży do elektrowni. Droga krajowa realizowana jest w podziale na dwa zadania:

  • Zadanie 1: Lubiatowo – droga wojewódzka 213
  • Zadanie 2: Droga wojewódzka 213 – droga ekspresowa S6

Długość obu odcinków wyniesie ok. 26 km. Inwestycja jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.  

Szczegóły inwestycji dostępne są na stronie: https://lubiatowo-s6.pl/

 

 

Połączenia kolejowe do elektrowni jądrowej

W celu zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej planowana jest modernizacja istniejących linii kolejowych i budowa nowych. Linie kolejowe o nr 229 i 230 będą przebudowane na odcinkach Lębork – Łeba (ok. 31 km) oraz Wejherowo – Choczewo (ok. 35 km). Powstanie też nowa linia kolejowa na odcinku Choczewo – Steknica (ok. 30 km), na trasie której planowany jest przystanek kolejowy przy elektrowni. Rozbudowana ma być także stacja kolejowa Łeba. Dzięki temu dostęp kolejowy uzyska nie tylko elektrownia, ale także kilka nadmorskich miejscowości.

Inwestycja jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

 

 

Konstrukcja morska do rozładunku MOLF (ang. Marine Off-Loading Facility)

Konstrukcja morska MOLF (ang. Marine Off-Loading Facility) posłuży do rozładunku ponadnormatywnych elementów oraz wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej, które będą transportowane drogą morską. Konstrukcja będzie miała ok. 1 km długości.

Inwestycja jest realizowana przez Urząd Morski w Gdyni.

 

 

Stacja elektroenergetyczna

Na potrzeby działania elektrowni jądrowej niezbędne jest wyprowadzenie mocy z tego obiektu, dlatego konieczna jest budowa stacji elektroenergetycznej oraz linii elektroenergetycznych. Stacja elektroenergetyczna będzie umiejscowiona w miejscowości Biebrowo, w gminie Choczewo.

Inwestycja jest realizowana przez PSE S.A.